czwartek, 12 lutego 2015

Mleko owsiane


Ciekawego zamiennika dla mleka krowiego szukam już od jakiegoś czasu. Z kupnymi produktami mam taki problem, że w moim domu tylko ja je piję i zwykle nie jestem w stanie zużyć całego opakowania dopóki się nie zepsuje, dlatego postanowiłam spróbować stworzyć własne roślinne mleczko. Mleko owsiane jest chyba najprostsze z możliwych, bo nie wymaga namaczania przez całą noc. Robi się je błyskawicznie, można dowolnie dostosować jego ilość czy smak a koszty są minimalne. Na dodatek, co w sumie było dla mnie zaskoczeniem, jest naprawdę smaczne. Brzmi ciekawie?



Składniki na ok. 1 szklankę mleka


  • 200 ml wody
  • 2 łyżki płatków owsianych błyskawicznych
  • szczypta soli
  • 1/4 łyżeczki cukru z wanilią, brązowego cukru lub miodu


Do zrobienia mleka w podstawowej wersji potrzebujemy dwóch rzeczy: płatków i wody. Reszta to tylko smakowe dodatki, które można dowolnie dostosowywać. U mnie proporcje wyglądają tak, że na 100 ml wody dodaję jedną łyżkę płatków owsianych błyskawicznych (nie próbowałam z górskimi bo smak błyskawicznych bardziej mi pasuje), można też wybrać bezglutenową wersję płatków. Płatki zalewamy wodą i zostawiamy na 2-3 minuty aby lekko się rozmoczyły. U mnie mniej więcej tyle czasu zajmuje wygrzebanie blendera z szafki. Po upływie tego czasu dodajemy przyprawy i miksujemy płatki z wodą, aż wszystkie większe kawałki zostaną rozdrobnione.


Teraz przecedzamy mleczko przez drobne sitko lub gazę i przelewamy do szklanki.



Mleka owsianego można z powodzeniem używać do wypieków, zrobić z niego kakao czy nawet owsiankę. Jeżeli chodzi o smak to czuć lekko owies, ale nie jest to jakiś dominujący smak. Czuć też wodę i bez doprawienia dla mnie ten wodny smak jest mocno wyczuwalny, ale ja nie lubię wody, więc to pewnie przez to. Ugotowana na mleku owsianym tapioka czy owsianka smakuje prawie tak dobrze, jak z mlekiem krowim, co jest dla mnie dużym osiągnięciem bo nie znoszę płatków gotowanych na wodzie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz