wtorek, 27 maja 2014

Babka cytrynowa

Rzadko zdarza się, żebym piekła daną rzecz więcej niż 3-4 razy. Uwielbiam eksperymentować i zawsze staram się wyszukiwać nowe przepisy, zamiast powielać stare. Jednak mam parę takich ciast i dań, które od dawna znajdują się na mojej liście ulubieńców i są pierwszą odpowiedzią na pytanie ,,co by tu dzisiaj zjeść". Ciasto, które dzisiaj Wam przedstawię, należy właśnie do takich wypieków. Nie jadłam go przez kilka dobrych lat, bo piekarnik w starym mieszkaniu skutecznie uniemożliwiał upieczenie czegokolwiek co miało wyrosnąć lub po prostu się nie spalić.Więc zasadniczo wszystkiego. Kiedyś ,,cytryniaka" piekła głównie moja mama, wtedy wydawał mi się kulinarnym wyczynem i co najwyżej odważyłam się oddzielić białka od żółtek. Dziś mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że jest tu jedno z prostszych ciast, a do tego smakuje wyśmienicie.
Dzisiejszy wpis będzie niestety ubogi w zdjęcia - mam spory problem z oświetleniem w kuchni, do tego piekłam je wieczorem.
Dodam jeszcze, że przepis pochodzi z zeszytu z przepisami mojej mamy, więc prawdopodobnie znalazł się kiedyś w jakiejś gazecie.

Babka cytrynowa - składniki
Na keksówkę o wymiarach spodu 10x30 cm

  • 230 g mąki
  • 200 g cukru
  • 160 g masła
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 jajka
  • 2 nieduże cytryny
Wszystkie składniki - szczególnie jajka - powinny być w temperaturze pokojowej, inaczej masa może się warzyć.

Wykonanie:

1. Z dwóch cytryn wyciskamy sok, z jednej dodatkowo ocieramy skórkę.

2. Masło ucieramy z cukrem. Cały czas miksując, dodajemy jajka a następnie sok i skórkę z cytryny.

3. Nadal miksując, powoli dosypujemy przesianą mąkę i proszek do pieczenia. Na tym etapie masa może się warzyć, jednak jakoś szczególnie jej to nie szkodzi - po upieczeniu wygląda dużo lepiej.

4. Przekładamy ciasto do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy w temperaturze 180 stopni przez 30-40 minut (do tzw. suchego patyczka)

Ciasto jest bardzo zbite, wilgotne - lekko zakalcowate, ale takie właśnie ma być. W smaku jest dość mocno cytrynowe, orzeźwiające. Zdecydowanie polecam na letnie upały.


Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz